Samenvatting opleidingsprofiel 

De opleiding Sportkunde heeft een overzichtelijk opleidingsprofiel waarin wordt beschreven wat de opleiding inhoudt en welke competenties de student zou moeten beheersen na het afronden van de studie. In deze samenvatting wordt duidelijk wat het opleidingsprofiel allemaal bevat.

 

We onderscheiden binnen de opleiding Sportkunde drie belangrijke waarden van sport:

Sociaal-maatschappelijke waarde – sport helpt bij een grotere participatie voor iedereen;

Gezondheidswaarde – sport voor het realiseren van Healthy Ageing;

Economische waarde – sport en de onbegrensde businessmogelijkheden.

Deze verschillende waarden komen vaak in samenhang terug in de (beroeps)praktijk en binnen de opleiding. Tegelijkertijd zien we dat bij verschillende doelstellingen van sport, op de ene waarde soms een groter beroep wordt gedaan dan op de andere waarde.

Sociaal-maatschappelijk waarde:

Voor mij is de sociaal-maatschappelijke waarde van sport erg belangrijk omdat sporten mensen

verbindt, positief beïnvloedt en we door te sporten een gezamenlijk normen- en waarden besef creëren. sporten kan voor mij

een uitlaatklep zijn om even nergens aan te hoeven denken en me goed te voelen, zodat ik daarna met goede moed weer door

kan. Het heeft mij geholpen vrienden te maken op school of op de voetbalvereniging bijvoorbeeld.   

 

Gezondheidswaarde:

Sporten kan de mens zowel mentaal als fysiek erg bevorderen. Het is bewezen dat mensen die veel sporten of bewegen

gezonder zijn en minder kans op hart- en vaatziekten hebben. Sporten is verder eveneens goed voor je portemonnee aangezien

sporters minder medicijnen nodig hebben en minder vaak langs de dokter of het ziekenhuis hoeven. Ook helpt sporten

stress, angst of depressie te verminderen. Wie beweegt bouwt opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af    

 

Economische waarde:

De economische waarde van sport mag niet onderschat worden. Werkgevers zouden hun werknemers kunnen stimuleren om meer te

gaan sporten omdat sporten in de praktijk leidt tot minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit wat dus kosten

bespaart voor de werkgever. Tevens is er veel business in de sport te vinden. Nieuwe technologieën in de sportwereld die kunnen leiden

tot verbetering van de sportprestaties van sporters of als je meer kijkt naar de vrijetijdssector, bijvoorbeeld fitness en outdoor,

zien we dat sport een economische ontwikkeling doormaakt.    

 

COMPETENTIES

Binnen Sportkunde wordt competentiegericht gewerkt en geleerd. Om de groei in “competent zijn” van de student te kunnen volgen en aan te  sluiten bij “de zone van de naaste ontwikkeling” is een niveau-indeling, die toeneemt in zelfstandigheid en complexiteit, een goed aangrijpingspunt. De Sportkundige:

  1. Ontwikkelt zijn professionele Sportkundige identiteit.
  2. Handelt methodisch en evidence informed.
  3. Werkt samen in (o.a.) netwerken en teams.
  4. Communiceert optimaal.
  5. Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving.
  6. Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap.
  7. Onderzoekt en ontwikkelt het sport- en beweegaanbod.
  8. Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen.
  9. Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend.
  10. Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen.